Hogyan vállalkoztam arra, hogy szülőfalum történetének anyagát összegyűjtsem? Szókincstani terepgyakorlatunk során (a másik szakom magyar) megismertem egy alig 400 lelkes település, Szécsisziget helytörténeti anyagát, amelynek nagy része még feldolgozásra vár, de így is meggyőző erejű. Saját szülőfalumról is számos cikk, tanulmány és kézirat jelent már meg, többségük Dr. Gelencsér Gyula hadtörténész nevéhez fűződik, s felejthetetlenek voltak kézirataiból készült előadásai is. Ezért megpróbáltam csokorba gyűjteni a Döbröközről megjelent anyagokat és dokumentumokat.A dolgozat megírásához rendelkezésre álló idő mennyisége azonban nem tette lehetővé, hogy az összegyűjtött anyag teljes legyen. Éppen ezért szűkítettem le a gyűjtés területét a könyvtárban megtalálható anyagokra. A bibliográfia levéltári anyagot nem tartalmaz, kivéve a Döbröközre vonatkozó, a Tolna Megyei Levéltárban megtalálható dokumentumok fondjegyzékszámát (lásd a 11. tételt!). Ez még kiegészül néhány magánkézből megkapott könyv és kézirat anyagával. A munka tartalmaz egy válogatott bibliográfiát (15. tétel, B:19) is. A benne szereplő tételeket dolgozatomban felhasználtam. A bibliográfia csak áttanulmányozott anyagot tartalmaz! A könyvtári anyag feldolgozását három könyvtárban végeztem el (kivéve a 11. tételt): -
Döbrököz Község Könyvtár
Az anyag időkereteiről: Az itt összegyűjtött anyag a tárgyidő szempontjából, kezdetektől (a terület lakottá válásától), a 19-20. sz. fordulójáig tart. Négy esetben léptem túl az időhatárt: A településre vonatkozó
statisztikai adatoknál A településről adott teljesebb képanyag érdekében – a fotóriportokon kívül – a feldolgozott anyagból kiemeltem a jelentősebb képanyagot, amelyek külön tételben is szerepelnek. Hasonló módon emeltem ki a vonatkozó térképeket is. Szeretném leszögezni: munkám nem történészi szakmunka, hanem a szülőfalumra vonatkozó helyismereti anyag könyvtári, bibliográfiai szempontú gyűjteménye. Ajánlom ezen munkámat Dr. Gelencsér Gyula (1932-1998) hadtörténész emlékének, aki döbröközi származású emberként feladatának érezte, hogy szülőföldje történetét kicsiny egységenként feltárja s azokat a falu polgáraival, diákjaival előadások formájában megismertesse. |