Képviselő-testületi ülés

 

5. napirendi pont

ELŐTERJESZTÉS

 

Tárgy: Dombóvár és Környéke Többcélú Kistérségi Társulás társulási megállapodásának felülvizsgálata

 

 

Tisztelt Képviselő-testület!

 

            A többcélú társulásokról szóló 2004. évi CVII törvény szerint és a Dombóvár és Környéke Többcélú Kistérségi Társulás Társulási Megállapodása alapján a Társulási megállapodást a társulás önkormányzati választások folytán való újraalakulást követő 6 hónapon belül felül kell vizsgálni. A Társulási megállapodás módosítására 2010. május 21-én került sor utoljára, így nagyobb fajsúlyú változtatásokra nincs szükség a felülvizsgálatnál.

 

A társulási megállapodás felülvizsgálatának okai:

1. A normatíva igénylés jogosultsági feltételei szerint ki kell egészíteni a társulási megállapodást azzal, hogy a Társulás keretében önálló közoktatási intézményként működik a Galló József Általános Iskola és Óvoda (7227 Gyulaj, Szent Imre tér 5.). Az intézményfenntartó társulásokkal és az önálló közoktatási intézménnyel a Többcélú Társulás megállapodást kötött a tanügyigazgatási feladatok ellátására. (II. fejezet 1.d. pont)

2. A központi orvosi ügyelet ellátása a szolgáltató és a települések között létrejött megállapodás alapján működik, de a Társulás munkaszervezete látja el a központi ügyelettel kapcsolatos kistérségi koordinációs feladatokat. Ezért a Társulás által ellátott feladatok közé bekerült a következő: Ellátja a központi orvosi ügyelettel kapcsolatos kistérségi koordinációs feladatokat, szükséges egyeztetéseket, a szakmai és pénzügyi beszámoló véleményezését. (II. fejezet 7/j pont)

3. A jogszabályi előírásoknak megfelelően módosításra került, hogy az elnököt az önkormányzati választást követő 30 napon belül, az önkormányzati ciklus időtartamára kell megválasztani. Az eddigi társulási megállapodások ezt 60 napban rögzítették. (III. fejezet 4. pont)

4. A hatályos társulási megállapodás alapján az Oktatási Bizottság tagjai sorából elnökhelyettest (elnökhelyetteseket) választ. Ez a rész törlésre került. (III. fejezet a)7. pont)

5. Aktualizálásra került a társulási megállapodás 1. sz. melléklete, mely a Dombóvár és Környéke Többcélú Kistérségi Társulás lakosságszámát jeleníti meg 2010. január 1-jei állapot szerint.

 

 

Tisztelt Képviselő-testület!

 

            Kérem a fenti indokok alapján a társulási megállapodás felülvizsgálatának elfogadását.

 

Határozati javaslat

 

A Döbrököz Község Önkormányzat Képviselő-testülete elfogadja a Dombóvár és Környéke Többcélú Kistérségi Társulás Társulási Megállapodásának felülvizsgálata miatt módosított, egységes szerkezetbe foglalt Társulási Megállapodást a melléklet szerint.

 

Felelős: Szili Lajosné polgármester

Határidő: 2010. december 8.

 

Dombóvár, 2010. december 3.

 

 

 

                                                                                  Szili Lajosné sk

                                                                                     polgármester

 

2004. június 29-én elfogadott és 2005. december 22-én, 2005. január 27-én, 2005. május 31-én, 2005. november 16-án és 2006. április 4-én és 2006. december 21-én és 2007. október 16-án, 2009. március 18-án és 2009. július 9-én, 2010. május 21-én, 2010. november 11-én módosított

 

TÁRSULÁSI MEGÁLLAPODÁS

Egységes szerkezetben

 

Dombóvár város és térségéhez tartozó önkormányzatok

többcélú kistérségi társulásának létrehozásáról

 

A társulásban részt vevő települési önkormányzatok a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 10. § (1) bek. e) pontja, a helyi önkormányzatok társulásairól és együttműködéséről szóló 1997. évi CXXXV. tv. 16. §-a alapján – a részt vevő települési önkormányzatok képviselőtestületei jóváhagyó határozatai szerint önkéntes és szabad elhatározásukból, egyenjogúságuk tiszteletben tartásával, arányos teherviselés mellett, a kistérség összehangolt fejlesztése érdekében – jogi személyiséggel rendelkező többcélú kistérségi társulást (a továbbiakban: Társulás) hoztak létre. A 2004. június 29-én létrejött Dombóvár és Környéke Többcélú Kistérségi Társulás a 2004. évi CVII. törvénynek megfelelően átalakult.

 

I.                   FEJEZET

 

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

 

  1. A Társulás neve: Dombóvár és Környéke Többcélú Kistérségi Társulás

 

  1. A Társulás székhelye: Dombóvár, Bezerédj u. 14. sz.

 

  1. A Társulás tagjai:

1.)                Dombóvár Város Önkormányzata, Dombóvár, Szent István tér 1.

2.)                Attala Község Önkormányzata, Attala, Kossuth L. u. 15.

3.)                Csibrák Község Önkormányzata, Csibrák, Fő u. 52.

4.)                Csikóstöttős Község Önkormányzata, Csikóstöttős, Hunyadi tér 24.

5.)                Dalmand Község Önkormányzata, Dalmand, Hősök tere 5.

6.)                Döbrököz Község Önkormányzata, Döbrököz, Páhy u. 45.

7.)                Gyulaj Község Önkormányzata, Gyulaj Szent Imre tér 1.

8.)                Jágónak Község Önkormányzata, Jágónak, Kossuth L. u. 22/a.

9.)                Kapospula Község Önkormányzata, Kapospula, Béke tér 21.

10.)           Kaposszekcső Község Önkormányzata, Kaposszekcső, Táncsics u. 30.

11.)           Kocsola Község Önkormányzata, Kocsola, Kossuth L. u. 59.

12.)           Kurd Község Önkormányzata, Kurd, Petőfi u. 11.

13.)           Lápafő Község Önkormányzata, Lápafő, Kossuth L. u. 1.

14.)           Nak Község Önkormányzata, Nak, Fő u. 127.

15.)           Szakcs Község Önkormányzata, Szakcs, Kossuth L. u. 4.

16.)           Várong Község Önkormányzata, Várong, Mező u. 1.

  

A kistérség és a csatlakozó települések lakosságszámát az 1. sz. melléklet tartalmazza.

 

  1. A Társulás működési területe: a többcélú társulásokról szóló 2004. évi CVII. törvény melléklete szerinti 4.702. sz. dombóvári kistérség

 

  1. A társulási megállapodás időtartama: az aláírás napjától (2004. június 29-től) kezdődően határozatlan időre szól.

 

  1. A Társulás tagjai kijelentik, hogy a működés tényleges megkezdésétől számított legalább 3 évig együttműködésüket fenntartják. A tagok kötelezettséget vállalnak arra, hogy a II. fejezetben részletezett területfejlesztéssel összefüggő feladatokat a megalakulástól számított legalább 3 évig valamennyi tag részvételével, kilépés vagy a társulás megszüntetése nélkül ellátják.

 

  1. A Társulás létrejötte: A társulási megállapodásnak a tagok képviselőtestületei által – minősített többséggel – történő jóváhagyásával, a megalakulás Társulási Tanács alakuló ülése általi kimondásával és a Magyar Államkincstár Dél-Dunántúli Regionális Igazgatósága általi nyilvántartásba vétellel jön létre.

 

  1. A Társulás jogállása: A Társulás jogi személy. Gazdálkodására a költségvetési szervek működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

 

II. FEJEZET

 

A TÁRSULÁS ÁLTAL ELLÁTOTT FELADATOK

 

A Társulás tagjai az alábbi feladat-, és hatásköröket ruházzák át a Társulásra:

 

1.      Közoktatási feladatok szervezése és ellátása, ezen belül:

(1993. évi LXXIX. tv. 20. § (1) a), b). pontja)

             

a)            Gondoskodik a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. tv. 34. §. d.) e.) és h.) pontjaiban meghatározott nevelési tanácsadás, logopédiai ellátást és gyógytestnevelés pedagógiai szakszolgálatok megszervezésről a 14/1994. (VI.24.)MKM. rendeletben foglaltak figyelembevételével.

                  A feladatot a Tolna Megyei Önkormányzat által fenntartott Móra Ferenc Általános Iskola közreműködésével az e tárgyú megállapodásban foglalt tartalommal látja el.

b.)         A Társulás ellátja a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX törvény 30. § (1) bekezdésében és a 34. § a.) pontjában nevesített korai fejlesztés és gondozás feladatot. A Társulás a feladatot a fenntartásában működő „Reménység” Napközi Otthon és Fejlesztő Iskola által szervezett otthoni ellátás keretében látja el.

c.)          A Társulás 2009. augusztus 31-ig ellátja a Közoktatási törvény 30. § (6) bekezdése, illetve 34. § b) pont szerinti fejlesztő felkészítés feladatot a fenntartásában működő „Reménység” Napközi Otthon és Fejlesztő Iskolában. 2009. szeptember 1-jétől a Társulás a súlyos és halmozottan fogyatékos gyermekek ellátását a Közoktatási törvény 30/A §-a szerint a „Reménység” Napközi Otthon és Fejlesztő Iskolában szervezett fejlesztő iskolai intézményegységben látja el.

d.) A Társulás keretében több közoktatási intézményfenntartó társulás működik, nevezetesen:

-              Dombóvár, Attala, Dalmand Közoktatási Intézményfenntartó Társulása, (Dombóvár, Fő u. 42-44.)

-              Szakcs, Kocsola, Nak, Lápafő, Várong Községek Közoktatási Intézményi Társulás (7213 Szakcs, Kossuth u. 4.)

-              „Kurd” és „Csibrák” Közoktatási Intézményi Társulás (7226 Kurd, Petőfi u. 11.)

-              Dombóvár Város, Attala, Csikóstőttős, Döbrököz, Jágónak, Kapospula, Kaposszekcső és Nak Községek Közoktatási Intézményfenntartó Társulása (7200 Dombóvár, Arany János tér 21.)

 

A Társulás keretében önálló közoktatási intézményként működik: Galló József Általános Iskola és Óvoda (7227 Gyulaj, Szent Imre tér 5.)

 

Az intézményfenntartó társulásokkal és az önálló közoktatási intézménnyel a többcélú társulás megállapodást kötött a tanügyigazgatási feladatok ellátására.

 

e) Közoktatási feladatellátása keretében a Társulás üzemelteti az Oktatási és Kulturális Minisztérium, mint az Oktatási Minisztérium jogutódja vagyonkezelésében álló Iskolabuszt.

 

2.      A Társulás keretében működik a többcélú társulásokat létrehozó önkormányzatokkal kötött szerződés alapján a „Kapaszkodó” Szociális és Gyermekjóléti Alapszolgáltató Központ székhellyel működő intézményfenntartó társulás, mely a következő feladatokat biztosítja:

a)      az Sztv 63. § szerinti házi segítségnyújtást, kivéve Dombóvár, Gyulaj, Szakcs községek közigazgatási területén.

b)      az Sztv. 64. §-ában szereplő családsegítést,

c)      az Sztv 65/A §-a szerinti közösségi ellátást,

d)      az Sztv. 65/C §-ban szereplő támogató szolgálatot.

e)      a Gyvt 40. §-ban szereplő gyermekjóléti szolgálatot,

f)        a Gyvt. 45. §-a szerinti gyermekek átmeneti gondozását.

 

3.      A Társulás keretében működik a szociális alapszolgáltatásokat és szakosított ellátásokat nyújtó, Egyesített Szociális Intézmény székhellyel működő Dombóvár Város, Gyulaj és Szakcs Községek Szociális Intézményeinek Intézményfenntartó Társulása, mely a következő feladatok kistérségi szintű ellátását biztosítja:

a)      az Szt. 68. § szerinti Ápolást, gondozást nyújtó otthonok,

b)      az Szt. 80. § szerinti átmeneti elhelyezést biztosító intézmények,

c)      az Szt. 57. § d) pontja szerinti körzetesített házi segítségnyújtás,

d)      az Szt. 57. § c) pontja szerinti étkeztetés,

e)      az Szt. 57. § f) pontja szerinti jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,

f)        az Szt. 57. § j) pontja szerinti nappali ellátás

működtetése.

A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás kistérségi szintű ellátását a Társulás külön megállapodás keretében a székhely Dombóvár Város Önkormányzata és a kistérségi önkormányzatok között kötött megállapodás útján biztosítja.

 

4.      A Társulás az általa fenntartott „Reménység” Napközi Otthon és Fejlesztő Iskola (7200 Dombóvár, Kinizsi u. 37.) működtetésével biztosítja

1.      az Szt. 65/F §-a szerinti fogyatékos gyermekek és fiatalok nappali ellátását,

2.      az Szt. 99/B §-a szerinti szociális foglalkoztatást: munka-rehabilitáció és fejlesztő-felkészítő foglalkoztatás;

3.      A közoktatási pedagógiai szakszolgálati feladatok és a fejlesztő iskolai oktatás ellátását a megállapodás 1. b.)-c.) pontja szerint.

5.      Biztosítja a hatályos jogszabályok szerinti belső ellenőrzési feladatok ellátását (1992. évi XXXVIII. tv. 120/A. §. (2)-(3) bek., 121/A. §., 193/2003. (XI.  26.) Korm. r. 5. §.)

 

6.      Közművelődés területén:

a.)                Kistérségi szinten szervezi a közművelődési feladatellátást. (1997. évi CXL. tv. 73.§.(2) bek.)

b.)                A nyilvános könyvtári feladatok magasabb színvonalú ellátása érdekében könyvtár-ellátó szolgáltató rendszert hoz létre. (1997. évi CXL.tv. 64.§. (1)-(2) bek.), működteti a mozgókönyvtári ellátást.

 

7.      Együttműködés egyéb területei:

a)                  Szervezi és működteti a kistérség területére kiterjedően a bűnmegelőző és drogprevenciós tevékenységet, Kistérségi Bűnmegelőzési Kerekasztalt hoz létre.

b)                  Ellátja a nemzeti és etnikai kisebbségek kistérségi érdekképviseletét

c)                  Koordinálja a kistérségi nyugdíjas klubok tevékenységét

d)                  Megszervezi az együttműködést a civil szervezetekkel

e)                  Kistérségi Ifjúsági Egyeztető Fórumot hoz létre és működtet.

f)                    Sportrendezvények szervezésével, a sportélet támogatásával javítja a sportolási lehetőségeket a kistérségben

g)                  Elősegíti és összehangolja a tűzoltóság, a katasztrófavédelem és a polgári védelem térségi jellegű feladat-ellátását.

h)                  működteti a Dombóvár Gunaras-fürdő (Dombóvár, Tó u. 10., hrsz.: 5271) területén lévő gyermek és ifjúsági tábort,

i)                    működteti a Balatonfenyvesi Ifjúsági Tábort (Balatonfenyves, Kaposvári u. 42-44.).

j)                    Ellátja a központi orvosi ügyelettel kapcsolatos kistérségi koordinációs feladatokat, szükséges egyeztetéseket, a szakmai és pénzügyi beszámoló véleményezését.

 

8.      A Társulás a kistérségi közfoglalkoztatási programok lebonyolításában foglalkoztatóként, illetve együttműködő szervezetként is rész vesz.

 

9.      A Társulás idegenforgalmi, turisztika-fejlesztési tevékenységet végez, fenntartja a Dombóvári Kistérségi Tourinform Irodát (Dombóvár, Hunyadi tér 42.), valamint a szezonális jelleggel Gunaras fürdő területén üzemelő Tourinform Irodát (Dombóvár-Gunaras Tó u. 10.

 

10.  Területfejlesztési feladatok ellátása:

(1)      A Társulási Tanács a kistérségi területfejlesztési feladatok tekintetében kistérségi fejlesztési tanácsként jár el. (1996. évi XXI. törvény 10/G §.) A kistérség fejlesztési feladatainak ellátásában együttműködik a helyi önkormányzatokkal, az önkormányzatok területfejlesztési társulásaival, a kistérségben működő állami szervekkel, az érdekelt társadalmi és szakmai szervezetekkel, a gazdasági szervezetekkel.

(2)      A kistérségi fejlesztési tanács a kistérség területén a kistérség társadalmi, gazdasági és környezeti fejlesztése érdekében a régió fejlesztési terveivel összhangban összehangolja a helyi önkormányzatok, azok területfejlesztési társulásai és a kistérség területén működő gazdasági szervezetek fejlesztési elképzeléseit. Ennek keretében:

a)      vizsgálja és értékeli a kistérség társadalmi, gazdasági és környezeti helyzetét, adottságait;

b)      kidolgozza és elfogadja a kistérség területfejlesztési koncepcióját, illetve ennek figyelembevételével készített területfejlesztési programját, ellenőrzi azok megvalósítását;

c)      pénzügyi tervet készít a területfejlesztési programok megvalósítása érdekében;

d)      a kistérségi területfejlesztési program figyelembevételével előzetesen véleményt nyilvánít a meghirdetett központi és regionális pályázatokra az illetékességi területéről benyújtott támogatási kérelmekkel kapcsolatban, feltéve ha ez a jogkör a pályázati felhívásban is szerepel;

e)      megállapodást köthet a helyi önkormányzatokkal, az önkormányzati társulásokkal, a megyei területfejlesztési tanáccsal és a regionális fejlesztési tanáccsal a saját kistérségi fejlesztési programjai finanszírozására és megvalósítására;

f)       véleményt nyilvánít a megyei, illetve regionális fejlesztési koncepciókról, programokról, különösen azoknak a kistérség területét érintő intézkedéseit illetően;

g)      közreműködik a kistérségben kialakult társadalmi, gazdasági és foglalkoztatási válsághelyzetek kezelésében;

h)      forrásokat gyűjthet a tanács működtetéséhez és a fejlesztési programok megvalósításához;

i)    képviseli a kistérséget területfejlesztési ügyekben;

k)     koordinálja a kistérségben működő társulások és más - a területfejlesztésben érdekelt - szervezetek együttműködését, együttműködik az állami és civil szervezetekkel;

l)     megválasztja az elnökséget azokban a kistérségekben, ahol e törvény előírása szerint elnökséget kell létrehozni;

m) pályázatot nyújthat be a kistérség fejlesztéséhez kapcsolódó források igényléséhez;

n)   megállapítja költségvetését, gondoskodik annak végrehajtásáról, valamint figyelemmel kíséri és elősegíti a fejlesztési források hatékony, a települések szoros együttműködését erősítő felhasználását;

o)   véleményt nyilvánít a kistérségi megbízott kiválasztásával kapcsolatban;

p)   szakmai munkaszervezetet működtethet;

q)   a h) és l) pontban és a külön jogszabályban meghatározott források felett rendelkezik.

(3) A (2) bekezdés b), c), e), k) és m) pontjaiban meghatározott ügyekben, valamint a szervezeti és működési szabályzat elfogadásáról a tanács egyhangúlag dönt. Ennek hiányában a tanács 30 napon belül megismételt ülésén a tanács szavazati jogú tagjai minősített többségének [16. § (8)] támogató szavazatával dönt.

 

A Társulás tagjai kötelezettséget vállalnak arra, hogy a területfejlesztéssel összefüggő feladatokat legalább 3 év időtartam alatt a kistérséghez tartozó valamennyi települési önkormányzat részvételével, kilépés, vagy a társulás megszüntetése nélkül ellátják.

 

 

III. FEJEZET

 

A TÁRSULÁS SZERVEZETE ÉS MŰKÖDÉSE

 

A.           Társulás Tanácsa

 

1.            A Társulás döntéshozó szerve a Társulási Tanács. A Társulás a területfejlesztésről és területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvényben meghatározott esetekben, a törvény 10/G §-ának felhatalmazása alapján Kistérségi Fejlesztési Tanácsként működik. A Fejlesztési Tanács működésének részletes szabályait a Társulás Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.

 

2.            A Társulási Tanács tagjai a társult önkormányzatok polgármesterei, akinek szavazati joga a következőképpen alakul: a társulási tanács minden tagja egy szavazattal rendelkezik.

 

3.            A Társulási Tanács alakuló ülését a társulás székhely települése önkormányzatának polgármestere hívja össze. Az alakuló ülés nyilvánítja ki a Tárulás megalakulását, illetve választja meg minősített többséggel, titkos szavazással tagjai sorából az elnököt az önkormányzati ciklus időtartamára. A titkos szavazás lebonyolításának szabályait a Társulás Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.

 

4.            Az elnököt az önkormányzati választást követő 30 napon belül, az önkormányzati ciklus időtartamára kell megválasztani.

 

5.            A Társulási Tanács az elnök munkájának segítésére az önkormányzati ciklus időtartamára elnökhelyetteseket választ. Az elnökhelyettesek személyére az elnök tesz javaslatot a társulási tanács tagjainak véleménye alapján. Megválasztásuk szintén titkos szavazással és minősített többséggel történik.

 

6.            Amennyiben a 3-4.) pontban meghatározott időtartam lejár, vagy időközben az elnöknek vagy valamelyik elnökhelyettesnek a polgármesteri tisztsége időközben megszűnik, az újonnan választott elnök, illetve elnökhelyettes megbízatása is csak a ciklus végéig szólhat.

 

7.            A Társulási Tanács akkor határozatképes, ha ülésén legalább a szavazatok több mint felét képviselő tag jelen van és az általuk képviselt települések lakosságszáma meghaladja a Társulást alkotó települések lakosságszámának egyharmadát.

 

8.            A Társulási Tanács döntéseit határozattal fogadja el. A határozatokat az év elejétől kezdődően növekvő sorszámmal kell ellátni.

 

A határozat jelölése:   ……../2004. (…….) Dombóvári Kistérségi tanácsi határozat

 

A határozat rövidített jelölése: ……./2004.(….) Ktth.

 

9.            A határozathozatalhoz legalább annyi tag egybehangzó szavazata szükséges, amely meghaladja a jelenlevő tagok szavazatainak felét és az általuk képviselt települések lakosságszámának egyharmadát (egyszerű többség).

 

10.        Minősített többségű döntés szükséges:

a.)    a Társulás által a kistérség fejlesztését szolgáló, pénzügyi hozzájárulást igénylő pályázat benyújtásához,

b.)    pályázathoz szükséges települési hozzájárulás megállapításához,

c.)    a társulás költségvetésének és zárszámadásának elfogadásához,

d.)    a tagok költségviselése mértékének megállapításához,

e.)    üzleti érdek sérelmének veszélye miatti zárt ülés elrendeléséhez (a Társulás vagyonával való rendelkezés, illetve kiírt pályázat tárgyalása esetén),

f.)      a Társulási Tanács hatáskörébe utalt választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, illetőleg visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása,

g.)    a Szervezeti és Működési Szabályzat (a továbbiakban SZMSZ) elfogadásához,

h.)    a munkaszervezet vezetőjének megbízásához,

i.)      azokban az ügyekben, amelyeket az SZMSZ meghatároz.

 

11.        Minősített többséghez legalább annyi tag egybehangzó szavazata szükséges, amely eléri a jelen levő tagok szavazatainak kétharmadát és az általuk képviselt települések lakosságszámának a felét.

 

12.        A Társulási Tanács (Kistérségi Fejlesztési Tanács) szükség szerint, de évente legalább négy ülést tart.

 

13.        Az ülést az elnök, akadályoztatása esetén az elnök által kijelölt elnökhelyettes hívja össze és vezeti.

 

14.        A Társulási Tanács ülését össze kell hívni:

a.)          A társulás tagjai egynegyedének – napirendet is tartalmazó – indítványára, a javaslat kézhezvételétől számított 15 napon belül.

b.)          a megyei közigazgatási hivatal vezetőjének kezdeményezésére, a kezdeményezés  kézhezvételétől számított 15 napon belül.

c.)          A pénzügyi bizottság kezdeményezésére, a kezdeményezés kézhezvételétől számított 15 napon belül.

 

15.        A Társulási Tanács ülései nyilvánosak.

 

16.        A Társulási Tanács

a.)          Zárt ülést tart kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, illetve visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor, ha az érintett a nyilvános tárgyalásba nem egyezik bele.

b.)          Zárt ülést rendelhet el minősített többséggel a vagyonával való rendelkezés és a tanács által kiírt pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás üzleti érdeket sértene.

 

17.        A Társulási Tanács dönt:

a)            elnökének, elnökhelyetteseknek a megválasztásáról,

b)            bizottságainak megválasztásáról,

c)            az SZMSZ elfogadásáról,

d)            költségvetés, zárszámadás elfogadásáról,

e)            költségvetési intézmény, gazdálkodó szerv alapításáról,

f)              közszolgáltatások közös biztosítása érdekében helyi önkormányzattal, más társulással történő megállapodásról, közös fejlesztések, beruházások megvalósításáról,

g)            tagok költségviselése mértékéről,

h)            az intézményfenntartó társulás (társulások) ügyében, a fenntartó önkormányzatokkal kötött megállapodás szerinti tartalommal,

i)              a munkaszervezet vezetőjének kinevezése ügyében.

 

18.        A Társulási Tanács üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az ülésen megjelentek, meghívottak nevét, a tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét, a szavazás számszerű eredményét és a hozott döntéseket.

 

19.        A jegyzőkönyvet az elnök és a társulási tanács által ülésenként kijelölt két hitelesítő írja alá. A jegyzőkönyvet az elnök, az ülést követő 15 napon belül megküldi a törvényességi felügyeletet ellátó szerv vezetőjének és a társulás tagjainak.

 

20.        A Társulási Tanács működésének részletes szabályait az SZMSZ tartalmazza, melyet a Társulás megalakulását követő 3 hónapon belül kell elfogadni.

 

a)      Bizottságok

 

1.            A Társulási Tanács döntései előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére bizottságokat alakíthat. A bizottságok tagja lehet a Társulási Tanács Tagja, a kistérség területén működő gazdasági szervek, valamint a lakosság önszerveződő közösségeinek képviselője. A bizottságok elnökét a Társulási Tanács tagjai közül kell választani.

 

2.            A bizottság tagjainak számát, összetételét, működésének rendjét a Társulási Tanács működési szabályzata határozza meg.

 

3.            A Társulás gazdálkodásának ellenőrzésére 5 tagú Pénzügyi Bizottságot hoz létre.

 

4.            A Pénzügyi Bizottság elnökét és tagjainak többségét a Társulási Tanács tagjai közül kell választani.

 

5.            A Pénzügyi Bizottság működését és részletes feladatait a Társulás SZMSZ-e és a bizottság ügyrendje tartalmazza.

 

6.            A Társulási Tanács az alapvető szakfeladataként meghatározott oktatási-nevelési feladatainak segítésére, közoktatást érintő döntéseinek előkészítésére 5 tagú Oktatási Bizottságot hoz létre.

 

7.            Az Oktatási Bizottság elnökét és tagjait a Társulási Tanács választja meg.

 

8.            Az Oktatási Bizottság működését és részletes feladatait a Társulás SzMSz-e és a Bizottság ügyrendje tartalmazza.

 

9.            A szociális területen jelentkező többlet feladatok, valamint a szociális ügyeket érintő kérdések előkészítésére a Társulás Tanácsa 5 tagú Humán Bizottságot hoz létre.

 

10.        A Humán Bizottság elnökét és tagjait a Társulási Tanács választja meg.

 

11.        A Humán Bizottság működését és részletes feladatait a Társulás SzMSz-e és a Bizottság ügyrendje tartalmazza.

 

b)      Szakmai munkaszervezet

 

1.            A Társulási Tanács – döntéseinek előkészítésére és feladatainak végrehajtására – költségvetési szervként, elkülönült szakmai munkaszervezetet hoz létre.

 

2.            A munkaszervezet keretében – külön jogszabályokban meghatározott feltételek szerint, a szükséges pénzügyi fedezet biztosítása mellett – működhetnek az illetékes minisztériumok, illetve azok területi szerveinek – a kistérségben fejlesztési, szervezési, ügyfélszolgálati feladatokat ellátó – hálózati munkatársai.

 

3.            A munkaszervezet elnevezése: Dombóvár és Környéke Többcélú Kistérségi Társulás Munkaszervezete.

Rövidített neve: Többcélú Társulási Munkaszervezet, Dombóvár

Székhelye: 7200. Dombóvár, Bezerédj u. 14.

 

4.            A munkaszervezet élén önálló szakmai vezető áll, akit a Társulási Tanács minősített többségű szavazással 5 éves határozott időre, pályázat alapján nevez ki.

 

5.            A munkaszervezet vezetője gyakorolja a munkáltatói jogokat a munkaszervezet dolgozói felett. A munkaszervezet dolgozóinak foglalkoztatása a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény szerinti jogviszonyban történik. A munkaszervezet dolgozóinak közalkalmazotti jogviszonyát érintő lényeges kérdésekben a munkáltatói jog gyakorlásához a Társulási Tanács elnökének egyetértése szükséges.

 

6.            A munkaszervezet részletes feladatait és működésének szabályait az SZMSZ keretei között vázolt tartalommal, a Munkaszervezet ügyrendje határozza meg.

 

IV. FEJEZET

 

A TÁRSULÁS KÖLTSÉGVETÉSE, TAGOK KÖLTSÉGVISELÉSE

 

1.            A Társulás önálló gazdálkodási jogkörrel bír, éves költségvetés alapján működik. A költségvetést a Tanács önállóan, költségvetési határozatban állapítja meg. A költségvetés végrehajtásáról a Társulási Tanács Munkaszervezetének útján gondoskodik. A többcélú kistérségi társulás költségvetése magában foglalja a társulás által létrehozott és fenntartott intézmények költségvetését.

 

2.            A Társulás költségvetésének összeállítására és költségvetési határozatának megalkotására, az erről történő elkülönített információszolgáltatásra, az előirányzat gazdálkodásra, az évközi és év végi beszámolásra, valamint az évközi pénzforgalmi jelentés készítésére az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (Áht.) 67-74. §-ainak, 75-77. §-ainak, valamint a 79-83. §-ainak a helyi önkormányzatokra vonatkozó rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.

 

3.            Az Áht. értelmében a képviselő-testületet illető hatásköröket a Társulási Tanács gyakorolja, a polgármester részére megállapított feladatokat a Társulási Tanács Elnöke, míg a jegyző részére meghatározott feladatokat a munkaszervezet vezetője látja el.

 

4.            A többcélú kistérségi társulás költségvetési határozatában szereplő előirányzat terhére a társulási tanács elnöke, a Társulás pénzügyi szabályzataiban meghatározott értékhatárig pedig a munkaszervezet-vezető önállóan vállalhat kötelezettséget.

 

5.            Az utalványozási jogot a Társulás munkaszervezet-vezetője, a pénzügyi szabályzatokban meghatározott értékhatár felett pedig a Társulás elnöke és a munkaszervezet-vezető együttesen gyakorolja.

 

6.            A kötelezettségvállalás ellenjegyzésére a többcélú kistérségi társulás munkaszervezetének vezetője jogosult. Ha a kötelezettségvállalást és utalványozást a munkaszervezet vezetője gyakorolja, ellenjegyzésre az általa meghatározott személy jogosult. A kötelezettségvállalás, utalványozás, ellenjegyzés, érvényesítés és szakmai igazolás részletes szabályait a Társulás Pénz- és Értékkezelési Szabályzata tartalmazza.

 

7.            A Társulás költségvetési javaslata, a beszámolók, mérleg, éves pénzügyi terv csak a Pénzügyi Bizottság ás a Társulás által létrehozott további bizottság(ok) véleményével együtt terjeszthető a Társulási Tanács elé.

 

8.            A Társulás működési költségeihez a Társulás tagjai az általuk képviselt települések lakosságszámának arányában tagdíjat fizetnek. A tagdíj mértékéről és befizetésének rendjéről a Társulási Tanács éves költségvetési határozatában rendelkezik.

 

9.            A hozzájárulás mértékét a tag-település lakosságszáma és a Társulási Tanács által meghatározott egy főre vetített összeg szorzata határozza meg. A lakosságszám tekintetében a költségvetési törvényben meghatározott normatív támogatásoknál figyelembe vett lakosságszám az irányadó. A települések lakosságszámát a Társulási megállapodás melléklete tartalmazza, melyet évente – tárgyévet megelőző január 1. napja szerinti állapotnak megfelelően – aktualizálni szükséges.

 

10.        A tag által teljesítendő hozzájárulás elmulasztása esetén a Társulási Tanács Elnöke az esedékességtől számított 15 napon belül, határidő tűzésével írásban felszólítja a hátralékos tagot. A határidő eredménytelen eltelte esetén a Társulási Tanács határozza meg a további eljárást (pl. bírósághoz fordul vagy ismételt, eredménytelen felszólítást követően, az év utolsó napjával, minősített többséggel a tagok több mint fele kizárja a kötelezettséget elmulasztó tagot, a 3 éves korlátozó szabály figyelembevételével).

 

11.        A tagi hozzájárulás késedelmes teljesítése esetén a tag – a jegybanki alapkamat kétszeresének megfelelő – késedelmi kamattal növelt összeget tartozik megfizetni.

 

 

V.  FEJEZET

 

A TÁRSULÁS VAGYONA, A VAGYONNAL VALÓ GAZDÁLKODÁS

 

 

1.      A Társulás a II. fejezetben foglalt feladatai ellátásához saját vagyonnal rendelkezik.

 

2.      A Társulás vagyonát az alábbi anyagi források biztosítják:

a)            a Társulásban részt vevő tagok befizetései,

b)            a Társulás szolgáltatásait igénybe vevők díjbefizetései

c)            az egyes tagok által tett vagyoni hozzájárulások (tárgyi eszközök, immateriális javak, vagyoni értékű jogok stb.).

d)            központi költségvetési támogatás, 

e)            pályázati úton elnyert támogatások,

f)              egyéb befizetések, támogatások, vagyoni hozzájárulások.

 

3.      A Társulás tagjai a feladatok ellátása érdekében ingóságok (eszközök, berendezési tárgyak, gépjármű stb.), továbbá ingatlanra vonatkozó jogok átengedésével is hozzájárulhatnak az eredményes működéshez. Az átengedés feltételeit a tag és a Társulás közötti külön megállapodás tartalmazza.

 

4.      A Társulás által a működés során, adás-vétel vagy egyéb jogcímen szerzett vagyontárgyak feletti tulajdonjog a Társulást illeti. Ugyancsak a Társulást illeti a vagyon szaporulata.

 

5.      A Társulás vagyona feletti tulajdonosi jogosítványok gyakorlására a Társulási Tanács jogosult, egyben viseli a tulajdonost terhelő kötelezettségeket.

 

6.      A Társulás vagyonának átadása - ideértve az értékesítést is -, értékhatárra tekintet nélkül a Társulási Tanács kizárólagos hatáskörébe tartozik. A javaslatról előzetesen ki kell kérni a Pénzügyi Bizottság állásfoglalását. A vagyonátadásra csak abban az esetben kerülhet sor, ha az átadandó vagyon, illetve annak ellenértéke a kistérségi közszolgáltatás biztosítását szolgálja.

 

7.      A Társulás vagyonának támogatással létrejött vagyoni része ingatlan esetében tíz évig, egyéb vagyon esetén öt évig – jogszabályban meghatározott esetet kivéve – nem idegeníthető el.

 

8.      A többcélú kistérségi társulásból történő kiválás, kizárás esetén a társulás tagja által a többcélú kistérségi társulásba bevitt vagyonnal el kell számolni. Annak kiadására a társulás tagja csak abban az esetben tarthat igényt, ha az nem veszélyezteti a többcélú kistérségi társulás feladatának ellátását, ebben az esetben a társulás volt tagját a többcélú kistérségi társulással kötött szerződés alapján használati díj illeti meg.

 

9.      A többcélú kistérségi társulás költségvetési szervet alapíthat.

 

10.  Az Áht. 93. § (2) bekezdése szerinti többletbevételek költségvetési szerv hatáskörében felhasználható körét és mértékét a többcélú kistérségi társulás tanácsa határozatban szabályozhatja.

 

11.  A többcélú kistérségi társulás szabadon választhatja meg számlavezető hitelintézetét.

 

 

VI.  FEJEZET

 

 

FELMONDÁS, KIZÁRÁS, A TÁRSULÁS MEGSZŰNÉSE

 

Fe l m o n d á s

 

 

1.      A Társulási megállapodást felmondani – figyelemmel a tagoknak a 65/2004. (IV. 15.) Korm. rendelet 4. § (2) bek. g) pontján alapuló kötelezettségvállalására – a megalakulástól számított 3 év eltelte után, a naptári év utolsó napjával lehet.

2.      A felmondásról szóló döntést a tag az önkormányzat képviselő-testületének legalább három hónappal korábban, minősített többséggel kell meghozni és a Társulás tagjaival közölni.

 

K i z á r á s

 

3.      A Társulás tagjainak több mint fele minősített többséggel elfogadott határozatával a naptári év utolsó napjával kizárhatja a Társulás azon tagját, amely e megállapodásban foglalt kötelezettségének ismételt felhívásra határidőben nem tett eleget.

 

4.      A Társulás tagjának kizárására vonatkozó rendelkezéseket a 65/2004. (IV. 15. Korm. rendelet 4. § (2) bek. g) pontjában írt korlátozásokkal kell alkalmazni.

 

 

A Társulás megszűnése

 

5.      A Társulás megszűnik, amennyiben tagjainak száma, a Társulás megalakításhoz szükséges – törvényben foglalt – szám alá csökken, illetve az általuk képviselt települések lakosságszáma nem éri el az ugyancsak törvény által előírt arányt.

 

6.      Megszűnik továbbá a Társulás, ha valamennyi tagja minősített többségű döntéssel a megszüntetés mellett foglal állást, illetve a bíróság jogerős döntése alapján.

 

7.      A Társulás megszűnése esetén a Társulás tagjai kötelesek egymással elszámolni. A Társulás meglévő vagyona és annak szaporulata a Társulás tagjait vagyoni hozzájárulásuk arányában illeti meg.

 

8.      A vagyonfelosztás fontosabb elvei:

a)      a használatba adott ingatlanokat, meglévő ingóságokat a tulajdonos birtokába kell adni;

b)      a meglévő tulajdonba adott ingóságokat természetben kell kiadni, ennek hiányában pénzben megváltani;

c)      tulajdonba adott ingatlan az eredeti tulajdonos önkormányzatot illeti meg.

 

9.      A Társulásból történő kiválás (felmondás), kizárás esetén a tag által a Társulásba bevitt vagyonnal el kell számolni.

 

10.  A vagyon kiadására azonban a kiváló, a kizárt tag csak abban az esetben tarthat igényt, ha az nem veszélyezteti a Társulás feladatainak ellátását. Ebben az esetben a volt tagot a Társulással kötött külön szerződés alapján használati díj illeti meg.

 

Visszafizetési kötelezettségek

 

11.  A Társulás által elnyert támogatás felett e Társulás rendelkezik és felelős a jogszerű felhasználásért.

 

12.  A Társulás megalakulásától számított 3 éven belüli megszűnése esetén – a feladat jogszabály általi megszüntetését kivéve – a feladatra jóváhagyott támogatást jegybanki alapkamattal növelt összegben tartoznak visszafizetni a tagok a központi költségvetésbe.

 

13.  Amennyiben a Társulás ösztönző támogatásban részesült és a tag(ok) kilépése miatt a Társulás már nem felel meg a támogatás elnyeréséhez szükséges feltételeknek, úgy a kilépő tag(ok) köteles(ek) a kilépő önkormányzatra – lakosságszám szerint – jutó támogatásnak megfelelő összeget kamattal növelten visszafizetni a központi költségvetésbe.

 

VII.  FEJEZET

 

A TÁRSULÁS ELLENŐRZÉSE

 

1.      A Társulás tevékenységét és gazdálkodást a Pénzügyi Bizottság, valamint a Társulás által szervezett belső ellenőrzési feladat belső ellenőrei végzik.

 

2.      A Társulás gazdálkodását az Európai Unió által nyújtott és egyéb nemzetközi támogatásokat, valamint a kapcsolódó költségvetésből nyújtott támogatások felhasználást is ideértve az Állami Számvevőszék ellenőrzi.

 

3.      A Társulás működése felett a Kormány általános hatáskörű területi államigazgatási szervének a vezetője törvényességi ellenőrzési jogot gyakorol. Ennek keretében vizsgálja, hogy a Társulás döntései, szervezete, működése és döntéshozatali eljárása megfelel-e a jogszabályoknak, a társulási megállapodásban, valamint a Szervezeti és Működési Szabályzatban foglaltaknak.

 

4.      A Társulási Tanács Szervezeti és Működési Szabályzatát a Társulás megalakulását követő 15 napon belül a tanács elnöke megküldi a Közigazgatási Hivatal vezetőjének.

 

5.      A Társulás tagjai – polgármestereik / jegyzőik / bizottságaik útján ellenőrizhetik a Társulás működését célszerűségi és gazdasági szempontból. A lefolytatott ellenőrzésről jegyzőkönyvet kell felvenni és azt a Társulás Elnökének / Pénzügyi Bizottság Elnökének és a Társulás tagjainak meg kell küldeni.

 

 

VIII.        FEJEZET

VEGYES ÉS ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

 

1.      A Társulást alkotó települési önkormányzatok kijelentik, hogy Dombóvár és Környéke Többcélú Kistérségi Társulást 2004. év június hó 29. napján alapították.

 

2.      Jelen Társulási megállapodás érvényességéhez valamennyi társult tag képviselő-testületének minősített többséggel hozott jóváhagyó határozata szükséges.

 

3.      A Társulási megállapodást a Társulás tagjai módosíthatják, illetve törvényben, kormányrendeletben meghatározottak szerint módosítják. A Társulási megállapodást a helyi önkormányzati általános választásokat követő 6 hónapon belül a tagok felülvizsgálják.

 

4.      A Társulási Tanács tagjai évente legalább két alkalommal beszámolnak képviselő-testületeiknek a Társulási Tanácsban végzett tevékenységükről.

 

Záradék

 

Jelen egységes szerkezetű társulási megállapodás az alapító önkormányzatok Képviselő-testületeinek minősített többséggel hozott határozataival, az önkormányzatokat képviselő polgármesterek aláírásával lép hatályba.

 

 

 

Dombóvár, 2010. november 11.

 

 

 

 

Önkormányzatok:                                                       Képviselő-testületi határozatok száma

Dombóvár Város Önkormányzata                                                     

Attala Község Önkormányzata                                                          

Csibrák község Önkormányzata                                                        

Csikóstőttős Község Önkormányzata                                                

Dalmand Község Önkormányzata                                                      

Döbrököz Község Önkormányzata                                                                

Gyulaj Község Önkormányzata                                                         

Jágónak Község Önkormányzata                                                       

Kapospula Község Önkormányzata                                                   

Kaposszekcső Község Önkormányzata                                             

Kocsola Község Önkormányzata                                                                  

Kurd Község Önkormányzata                                                           

Lápafő Község Önkormányzata                                                         

Nak Község Önkormányzata                                                            

Szakcs Község Önkormányzata                                                         

Várong Község Önkormányzata

1. sz. melléklet

Dombóvár és Környéke Többcélú Kistérségi Társulás

lakosságszáma

 

 

A Társulás lakosságszáma (2010. január 1-jei állapot szerint): 33.828 fő

 

 

 Dombóvár Város Önkormányzata, Dombóvár, Szent István tér 1.

lakosságszám:                19.972 fő

Attala Község Önkormányzata, Attala, Kossuth L. u. 15.

lakosságszám:                       877 fő

Csibrák Község Önkormányzata, Csibrák, Fő u. 52.

lakosságszám:                       350 fő           

Csikóstőttős Község Önkormányzata, Csikóstőttős, Hunyadi tér 24.

lakosságszám:                       896 fő

Dalmand Község Önkormányzata, Dalmand, Hősök tere 5.

lakosságszám:                   1.375 fő

Döbrököz Község Önkormányzata, Döbrököz, Páhy u. 46.

lakosságszám:                   2.066 fő

Gyulaj Község Önkormányzata, Gyulaj Szent Imre tér 1.

lakosságszám:                   1.015 fő

Jágónak Község Önkormányzata, Jágónak, Kossuth L. u. 22.

lakosságszám:                       251 fő

Kapospula Község Önkormányzata, Kapospula, Béke tér 21.

lakosságszám:                       916 fő

Kaposszekcső Község Önkormányzata, Kaposszekcső, Táncsics u. 30.

lakosságszám:                   1.538 fő

Kocsola Község Önkormányzata, Kocsola, Kossuth L. u. 59.

lakosságszám:                   1.342 fő

Kurd Község Önkormányzata, Kurd, Petőfi u. 11.

lakosságszám:                    1.284 fő

Lápafő Község Önkormányzata, Lápafő, Kossuth L. u. 1.

lakosságszám:                       186 fő

Nak Község Önkormányzata, Nak, Fő u. 127.

lakosságszám:                       618 fő

Szakcs Község Önkormányzata, Szakcs, Kossuth L. u. 67.

lakosságszám:                      974 fő

Várong Község Önkormányzata, Várong, Mező u. 1.

lakosságszám:                       168 fő

 

 

 <<<vissza<<<