Tarr Ágnes intézményegység-vezető beszámolójából néhány részletet
Az integrálás eredménye
A Döbröközi Óvoda beilleszkedése a 2003 óta működő Szivárvány
Óvodába,zökkenőmentesen történt, amiben nagy szerepe volt a polgármester
asszonynak és az óvodák vezetőinek, dolgozóinak.Probléma abból adódott, hogy a
szülők 23 gyereket nem akartak a Homokhegyi területről az „új" óvodába vinni. A
probléma megoldása úgy sikerült, hogy az óvodapedagógusok néhány hónapig
segítették a gyerekek utaztatását, ami rendkívül nagy szervezést igényelt az
óvodapedagógusi létszám hiány miatt. Az eredmény azonban nem maradt el, a
homokhegyi szülők megismerték és elfogadták, majd megszerették az „új" óvodát és
megtalálták a megoldást a gyerekek napi óvodába kísérésére. Ma már természetes a
szülők számára, hogy egy óvoda működik a községben. A Homokhegyi Óvoda dolgozói
is nehezen fogadták el az óvoda bezárását.
A tagóvoda működése
A tagóvoda vezetését a 2007-2008. tanév első félévében Bergné Gyenei Mária
látta el, lemondása után Gondosné Kovács Katalin.
A gyermekek felvétele a 3. év betöltésekor
történik, így a létszám tanév közben változik. A csoportok a gyerekek kora
szerint szervezettek (kis-, középső-, nagycsoport).
A gyermek létszám az elmúlt tanévekben elérte, sőt meghaladta a törvény szerinti
maximális, 25 főt. A gyerekek rendszeres óvodába járása terén pozitív változás
történt, az idei tanévben már csak 2 gyermeknek van hosszabb idejű hiányzása. Ez
az eredmény a gyermekvédelmi felelős, a védőnő és a polgármester asszony
intézkedéseinek köszönhető. A tagóvodában magas a hátrányos/halmozottan
hátrányos helyzetű gyerekek aránya, az ő számukra az óvodai étkezés
térítésmentes.
Tárgyi feltételek alakulása
Az elmúlt 2,5 év alatt a tagóvoda tárgyi környezete nagymértékben változott,
jelentős felújítások történtek (ablakszigetelés, linóleum csere, tornaszoba
kialakítása), amelyek következtében javultak az energia felhasználási mutatók, a
környezet-egészségügyi feltételek, a gyerekek mozgásfejlesztésének lehetőségei.
A bútorok nagyarányú cseréjével és az eszközfejlesztéssel (képességfejlesztő
játékok), javult a környezet biztonság, bővültek a gyerekek tevékenységi
lehetőségei. Az óvodapedagógusok munkakörülményei, az info kommunikációs
feltételek (számítógép, internet, fénymásoló) is sokat fejlődtek, ami segíti a
kapcsolattartást az intézményegység-vezetővel illetve a többi tagóvodával. Az
óvoda arculata is teljesen megújult, a csoportszobák, mosdók, öltözők és a
folyosó átrendezésével és díszítésével nagyon hangulatossá vált a tagóvoda. A
folyosó gyermekmunkákkal, színes textil függönyökkel díszített. Az új arculat
kialakításában minden dolgozó részt vett. A szülők elismerően nyilatkoztak a
változásokról.
A fejlesztések többféle forrás felhasználásával valósultak meg, a legjelentősebb
a fenntartói támogatás volt.
Fejlesztő munka
A tagóvoda, az óvodai intézményegység Nevelési Programja szerint végzi
nevelőmunkáját, amelyben a helyi sajátosságok is érvényesülnek. Alapelv: a
gyerekek megismerésére épülő, differenciált, egyéni bánásmód és fejlesztés. A
gyerekek képességeinek fejlesztése a széles körű tevékenységi lehetőségek
biztosításával valósul meg. Az óvodában a legfőbb fejlesztési eszköz a játék és
a mozgás. A tagóvoda nevelőtestülete fejlesztési tervet dolgozott ki, a
nevelőmunka egységes megvalósítása érdekében.
A tagóvoda ellátja a sajátos nevelési igényű gyerekek valamint a
hátrányos/halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek integrált nevelését is. Az SNI
gyerekek a létszám számításnál 2 főnek számítanak. A tagóvodában, befogadó
szemlélettel segítik a gyerekek beilleszkedését és fejlesztését. Az SNI gyerekek
(Szakértői Bizottság által meghatározott) gyógypedagógiai fejlesztését utazó
gyógypedagógus látja el, akit megbízási szerződéssel alkalmazunk. A gyerekek
beszéd fejlesztését logopédus segíti. A foglalkozásokon elsősorban beszédhibával
küzdő nagycsoportos gyerekek vesznek részt, a 2009-2010. tanévben 15 fő. A
fejlesztő munkához jó feltételt biztosít a fejlesztő szoba.
Program kínálat
A tagóvoda sokféle, színes programot nyújt a gyerekek számára. Programok:
Óvodai ünnepek, megemlékezések (egy része a szülők számára is nyitott)
Az igényeknek megfelelően megszervezik a gyerekek úszás foglalkozáson való
részvételét, a dombóvári székhely óvodában (költség térítéses-tanfolyami díj,
utazási költség). 2009-2010. tanévben a résztvevők száma, 17 fő volt. A szülők
elégedettek voltak a gyerekek vízhez szoktatásában elért eredményekkel. Az
igényeknek megfelelően az óvodapedagógusok színház látogatást és kirándulást
szerveznek, amelyeknek költségeit a szülők fizetik (bábszínház bérlet,
útiköltség). A szülők fontosnak tartják, hogy gyermekeik színházi élményhez
jussanak.
A tagóvodában igény szerint lehetőség van térítésmentesen hitoktatásban részt
venni a gyerekeknek, amit hitoktató lát el. A 2009-2010. tanévben 50 gyermek jár
hittan foglalkozásra.
A gyerekek zenei nevelését, néphagyomány ismeretét segíti, hogy a gyermek
néptánc tanulás lehetősége is biztosított az óvodában (külső szakember).
A Katedra Nyelviskola oktatói megkerestek bennünket a gyermek angol
foglalkozások szervezésével kapcsolatban. A szülők érdeklődését felkeltette a
lehetőség, így helyet biztosítunk a foglalkozási időn kívül, terembérleti díj
ellenében a nyelvi foglalkozások helyben történő megvalósításához. 12 gyermek
vesz részt a foglalkozásokon.
A gyerekek étkeztetését a tagóvoda épületében, vállalkozó által működtetett
konyha biztosítja. Az étrenddel és a mennyiséggel kapcsolatban felmerülő
problémákról a tagóvoda-vezető rendszeresen konzultál a vállalkozóval, aki
együttműködő.
A tagóvoda munkájának összegző értékelése
Az elmúlt 2,5 év alatt sokat fejlődött a tagóvoda tárgyi és személyi
feltételrendszere. A fenntartói támogatás eredményeként sikerült olyan nevelési
környezetet kialakítani a község óvodás gyermekei számára, ami biztosítja a
fejlődésükhöz szükséges biztonságos, nyugodt,
széleskörű tevékenységi lehetőséget nyújtó feltételeket.
A tagóvoda az óvodai intézményegység szervezetében jól működik, a
tagóvoda-vezető jól felkészült, munkáját eredményesen végzi, jól együttműködik
az intézményegység-vezetővel. A tagóvoda nyitottá vált, ami elősegítette a
szakmai fejlődést. A távolság miatt ki kellett
alakítani a megfelelő kapcsolattartási formákat, amelyek ma már jól működnek. Az
internet kapcsolat nagyban segíti az információk továbbítását.
Az óvodapedagógusok létszáma a feladatokhoz képest kevés, de jól mozgósítható
mindenki a színvonalas munkavégzés érdekében. A dajka munkatársak is nyitottak,
igényesek munkájukban.
A tagóvoda működésében a folyamatos fejlődés megvalósul. Fejlesztési feladat a
dolgozók közötti együttműködés további javítása.
Intézményegység-vezetőként elégedett vagyok az eltelt időszak eredményeivel, és
minden segítséget megadok a jövőben is, hogy a gyermekek számára élményekben
gazdag óvodás éveket tudjunk biztosítani a Döbröközi Tagóvodánkban.
Dombóvár, 2010-02-10.
Tarr Ágnes
intézményegység-vezető