Tarr Ágnes intézményegység-vezető beszámolójából néhány részletet

 

 

Az integrálás eredménye


A Döbröközi Óvoda beilleszkedése a 2003 óta működő Szivárvány Óvodába,zökkenőmentesen történt, amiben nagy szerepe volt a polgármester asszonynak és az óvodák vezetőinek, dolgozóinak.Probléma abból adódott, hogy a szülők 23 gyereket nem akartak a Homokhegyi területről az „új" óvodába vinni. A probléma megoldása úgy sikerült, hogy az óvodapedagógusok néhány hónapig segítették a gyerekek utaztatását, ami rendkívül nagy szervezést igényelt az óvodapedagógusi létszám hiány miatt. Az eredmény azonban nem maradt el, a homokhegyi szülők megismerték és elfogadták, majd megszerették az „új" óvodát és megtalálták a megoldást a gyerekek napi óvodába kísérésére. Ma már természetes a szülők számára, hogy egy óvoda működik a községben. A Homokhegyi Óvoda dolgozói is nehezen fogadták el az óvoda bezárását.

A tagóvoda működése


A tagóvoda vezetését a 2007-2008. tanév első félévében Bergné Gyenei Mária látta el, lemondása után Gondosné Kovács Katalin.
 

A gyermekek felvétele a 3. év betöltésekor történik, így a létszám tanév közben változik. A csoportok a gyerekek kora szerint szervezettek (kis-, középső-, nagycsoport).

A gyermek létszám az elmúlt tanévekben elérte, sőt meghaladta a törvény szerinti maximális, 25 főt. A gyerekek rendszeres óvodába járása terén pozitív változás történt, az idei tanévben már csak 2 gyermeknek van hosszabb idejű hiányzása. Ez az eredmény a gyermekvédelmi felelős, a védőnő és a polgármester asszony intézkedéseinek köszönhető. A tagóvodában magas a hátrányos/halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek aránya, az ő számukra az óvodai étkezés térítésmentes.
 

Tárgyi feltételek alakulása


Az elmúlt 2,5 év alatt a tagóvoda tárgyi környezete nagymértékben változott, jelentős felújítások történtek (ablakszigetelés, linóleum csere, tornaszoba kialakítása), amelyek következtében javultak az energia felhasználási mutatók, a környezet-egészségügyi feltételek, a gyerekek mozgásfejlesztésének lehetőségei. A bútorok nagyarányú cseréjével és az eszközfejlesztéssel (képességfejlesztő játékok), javult a környezet biztonság, bővültek a gyerekek tevékenységi lehetőségei. Az óvodapedagógusok munkakörülményei, az info kommunikációs feltételek (számítógép, internet, fénymásoló) is sokat fejlődtek, ami segíti a kapcsolattartást az intézményegység-vezetővel illetve a többi tagóvodával. Az óvoda arculata is teljesen megújult, a csoportszobák, mosdók, öltözők és a folyosó átrendezésével és díszítésével nagyon hangulatossá vált a tagóvoda. A folyosó gyermekmunkákkal, színes textil függönyökkel díszített. Az új arculat kialakításában minden dolgozó részt vett. A szülők elismerően nyilatkoztak a változásokról.
A fejlesztések többféle forrás felhasználásával valósultak meg, a legjelentősebb a fenntartói támogatás volt.
 

Fejlesztő munka


A tagóvoda, az óvodai intézményegység Nevelési Programja szerint végzi nevelőmunkáját, amelyben a helyi sajátosságok is érvényesülnek. Alapelv: a gyerekek megismerésére épülő, differenciált, egyéni bánásmód és fejlesztés. A gyerekek képességeinek fejlesztése a széles körű tevékenységi lehetőségek biztosításával valósul meg. Az óvodában a legfőbb fejlesztési eszköz a játék és a mozgás. A tagóvoda nevelőtestülete fejlesztési tervet dolgozott ki, a nevelőmunka egységes megvalósítása érdekében.
A tagóvoda ellátja a sajátos nevelési igényű gyerekek valamint a hátrányos/halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek integrált nevelését is. Az SNI gyerekek a létszám számításnál 2 főnek számítanak. A tagóvodában, befogadó szemlélettel segítik a gyerekek beilleszkedését és fejlesztését. Az SNI gyerekek (Szakértői Bizottság által meghatározott) gyógypedagógiai fejlesztését utazó gyógypedagógus látja el, akit megbízási szerződéssel alkalmazunk. A gyerekek beszéd fejlesztését logopédus segíti. A foglalkozásokon elsősorban beszédhibával küzdő nagycsoportos gyerekek vesznek részt, a 2009-2010. tanévben 15 fő. A fejlesztő munkához jó feltételt biztosít a fejlesztő szoba.
 

Program kínálat


A tagóvoda sokféle, színes programot nyújt a gyerekek számára. Programok: Óvodai ünnepek, megemlékezések (egy része a szülők számára is nyitott)
Az igényeknek megfelelően megszervezik a gyerekek úszás foglalkozáson való részvételét, a dombóvári székhely óvodában (költség térítéses-tanfolyami díj, utazási költség). 2009-2010. tanévben a résztvevők száma, 17 fő volt. A szülők elégedettek voltak a gyerekek vízhez szoktatásában elért eredményekkel. Az igényeknek megfelelően az óvodapedagógusok színház látogatást és kirándulást szerveznek, amelyeknek költségeit a szülők fizetik (bábszínház bérlet, útiköltség). A szülők fontosnak tartják, hogy gyermekeik színházi élményhez jussanak.
A tagóvodában igény szerint lehetőség van térítésmentesen hitoktatásban részt venni a gyerekeknek, amit hitoktató lát el. A 2009-2010. tanévben 50 gyermek jár hittan foglalkozásra.
A gyerekek zenei nevelését, néphagyomány ismeretét segíti, hogy a gyermek néptánc tanulás lehetősége is biztosított az óvodában (külső szakember).
A Katedra Nyelviskola oktatói megkerestek bennünket a gyermek angol foglalkozások szervezésével kapcsolatban. A szülők érdeklődését felkeltette a lehetőség, így helyet biztosítunk a foglalkozási időn kívül, terembérleti díj ellenében a nyelvi foglalkozások helyben történő megvalósításához. 12 gyermek vesz részt a foglalkozásokon.
A gyerekek étkeztetését a tagóvoda épületében, vállalkozó által működtetett konyha biztosítja. Az étrenddel és a mennyiséggel kapcsolatban felmerülő problémákról a tagóvoda-vezető rendszeresen konzultál a vállalkozóval, aki együttműködő.
 

A tagóvoda munkájának összegző értékelése


Az elmúlt 2,5 év alatt sokat fejlődött a tagóvoda tárgyi és személyi feltételrendszere. A fenntartói támogatás eredményeként sikerült olyan nevelési környezetet kialakítani a község óvodás gyermekei számára, ami biztosítja a fejlődésükhöz szükséges biztonságos, nyugodt,
széleskörű tevékenységi lehetőséget nyújtó feltételeket.
A tagóvoda az óvodai intézményegység szervezetében jól működik, a tagóvoda-vezető jól felkészült, munkáját eredményesen végzi, jól együttműködik az intézményegység-vezetővel. A tagóvoda nyitottá vált, ami elősegítette a szakmai fejlődést. A távolság miatt ki kellett
alakítani a megfelelő kapcsolattartási formákat, amelyek ma már jól működnek. Az internet kapcsolat nagyban segíti az információk továbbítását.
Az óvodapedagógusok létszáma a feladatokhoz képest kevés, de jól mozgósítható mindenki a színvonalas munkavégzés érdekében. A dajka munkatársak is nyitottak, igényesek munkájukban.
A tagóvoda működésében a folyamatos fejlődés megvalósul. Fejlesztési feladat a dolgozók közötti együttműködés további javítása.
Intézményegység-vezetőként elégedett vagyok az eltelt időszak eredményeivel, és minden segítséget megadok a jövőben is, hogy a gyermekek számára élményekben gazdag óvodás éveket tudjunk biztosítani a Döbröközi Tagóvodánkban.
 

Dombóvár, 2010-02-10.
                                   

Tarr Ágnes intézményegység-vezető
 

<<<vissza<<<